قراءة وتحميل قصة " الرحلة " بقلم : ندى محمود - حكاوى مجلة الشفق
مقدمة
الى كل من ساعدنى فى خروجى من هذا المكان وانا اعلم انه ليس من البشر فيكفى لى انه ساعدنى فهو بالنسبة لى انبل من البشر واشكر امى التى عملت على تحفظى ايات كثيرة من القراءن وانا صغير فهى اكبر عامل فى خروجى من هذا المكان اللعين وابدا قصتى باسم الله وما توفيقى الا بالله عليه توكلت واليه انيب .
-الفصل الاول_
مصطفى:مامااااا انا داخل انام وصحينى الساعة اتنين علشان الرحلة
الام:حاضر يا حبيبى بس خليك عارف مش مرتاحة
مصطفى:يووووووه يا ماما من ساعة ما ححزت وانتى كل يوم
كل يوم تقوليلى الكلمتين دول كفاية كدا بقا انا داخل انام
الام:تروح وترجعلى بالسلامة يا رب يارب احفظهولى يارب معنديش غيره يا رب
(مصطفى هو شاب فى سن العشرين من عمره شاب متوسط القامة نحيل الجسد فى كلية الاداب لديه خمسة اصدقاء ثلاث بنات وولدين وهو مرتبط بصديقته بيان
بيان:بنت فى العشرين من عمرها قصيرة القامة ورفيعة القوام تحب مصطفى بجنون
معاذ:يطلق عليه مكى وهو طويل القامة وجسده رياضى الى حداً ما ويحب دارين
دارين:بنت شديدة الجمال مرحة ومتوسط الطول وسمينة بعض الشئ ولكن جسدها متناسق جدا
حمزة:شاب من عائلة معروفة بالغنى الفاحش وتقبل عليه جميع الفتيات ولكنه لا يحب الا روفيدا طويل القامة قوى البنية
روفيدا:بنت صارخة الجمال قصيرة القامة رشيقة القوام وتحب حمزة بشدة)
الام:مصطفى قوم يا مصطفى
مصطفى:امممم
الام:يلا يا ابنى هتتاخر على اصحابك كلهم برة مستنينك
مصطفى:طيب طيب قايم اهو
(يستيقظ مصطفى ويرتدى ملابسه ويخرج من غرفته يجد اصدقائه فى انتظاره)
بيان:يا ابنى يلا اتاخرنا
مصطفى:حاضر هلبس الكاوتش اهو
مكى:هنفضل مستنيين الباشا ساعتين
مصطفى:بس يا حبيبى،مامااا خلصتى الشنطة
الام:اه ياحبيبى اهى مصطفى والنبى يا حبيبى تخلى بالك من نفسك وكلمنى كل شوية ولما اكلمك رد عليا بسرعة علشان مقلقش وتلات ايام بس متغبش عليا هما تلاتة
مصطفى:حاضر يا حبيبتى(ويبوس ايدها)،يلا يا جدعان هنتاخر
روفيدا:يا راااااجل وهو مين اللى ماخرنا
حمزة:انت امك وافقت ازاى انك تيجى معانا ديه بتخاف عليك جدا
مصطفى:قولتلها رحلة تبع الجامعة
دارين:يااااااااكذاب
بيان:مكنش المفروض تكدب عليها
مصطفى:لو مقولتلهاش كدا مكنتش هتوافق وانا من الاخر نفسى استكشف المكان دا واعرف الناس بتخاف اول ما بتسمع اسمه ليه
مكى:قلبى مش مطمن
مصطفى:ما تسترجل ياض
حمزة:بقولكم ايه انا دورت عن المكان دا وعرفت انه مسكون جن وعفاريت ومحدش بيطلع منه انا بصراحة كدا مش مستغنى عن عمرى خدوا العربية وروحوا انتوا انزلى يا روفيدا
روفيدا:لا انا هكمل معاهم
حمزة:بقولك انزلى انا مش مستغنى عنك
روفيدا:يا حبيبى مفيهاش حاجة هنروح معاهم وطلاما كلنا مع بعض مفيش اى حاجة هتقدر علينا
مصطفى:حمزة احنا اتفقنا اننا كلنا هنكون مع بعض
مكى:يا اسطا هما تلات ايام بس وهنرجع
حمزة بتردد:ماشى اما اشوف بس والله لو حصلى حاجة انا ولا روفيدا دمنا فى رقبتكم
(ويذهبوا ابطالنا الى وجهتهم وهو قصر سُمى بقصر السكاكينى وهو بمنطقة الظاهر بمصر فهو من القصور الفخمة وبُنى على الطراز الايطالى ويحتوى على اربعمائة نافذة وباب وثلاثمائة تمثال وايضاً هو قصر من أشهر قصور القاهرة، وحولة كثافة سكانيّة عالية.
بعض أهالي المنطقة يتداولون منذ سنواتٍ طويلة، قصصاً مختلفة عن أشياء خارقة تحدث داخل القصر، مثل إضاءة أنواره فجأة خلال ساعات الليل، أو تحرّك القصر حول نفسه، أو ظهور ابنة صاحب القصر تقف في شرفة القصر، وكذلك يعتقدون بسماع أصوات مخيفة مثل صريخ وبكاء متواصل بداخله ويصل ابطالنا الى القصر وكان النهار بدا فى الطلوع)
بيان:منظره يخوف اوى
مصطفى:متخفيش يا حبيبتى انا معاكى
(ودخلوا جنينة القصر)
روفيدا:ايه اللى انت مسكه دا يا حمزة
حمزة:ديه كورة لما ببقا متوتر بدوس عليا
(وفجاة تقع الكرة بعيدا غالبا فى الجنينة الخلفية للقصر)
حمزة:هروح اجيبها واجى
مكى:استنى هاجى معاك
حمزة:خليك هروح جرى واجى
مكى:براحتك
روفيدا بقلق:روح وراه يا مكى ليجراله حاجة
مكى:طيب
(ويجرى مكى لكنه لم يلحق به ويرى مشهدًا صعبًا وفجاة وقع على الارض مغشيًا عليه)
روفيدا:الحق يا مصطفى مكى اغمى عليه
مصطفى:انا رايح اشوف ماله وانتوا متتحركوش من هنا
(ويذهب مصطفى الى مكى ويرى حمزة جسده ملقى على الارض وملطخ بالدماء وراسه مفصولة عن جسده ويحمل مصطفى مكى ويذهب به بعيدًا وهو مصدوم)
روفيدا بخوف:فين حمزة يا مصطفى
مصطفى بصدمة:بس يا روفيدا
روفيدا:انا هروح اشوفه
مصطفى بزعيق:تعالى هنا انتى عايزة تموتى
روفيدا:حمزة ماات
مصطفى:اهدى كدا احنا لازم نعرف ايه اللى حصل وازاى مات
بيان بانهيار:انا مش هقدر اكمل يا مصطفى وحياتى عندك يلا
مصطفى:مش هنمشى من هنا غير لما اعرف كل حاجة
(وتبدا رحلتهم داخل القصر وجميعهم خائفون ولكن هذه رحلة وستكتمل رغم كل شئ ودخلوا القصر وبيان تلتصق بمصطفى وروفيدا تلتصق بها ودارين تلتصق بمكى)
دارين:مكى القصر دا حلو اوى
مكى بهزار:اشترهولك نتجوز فيه
دارين بفزعة:لا طبعا
مصطفى:مكى بص
(وينظرون جميعهم نحو السلم ويرون فتاة ترتدى فستانًا ابيض تقف على اول السلم ومعها حمزة)
روفيدا باندفاع:حمزة
(وتذهب نحو الفتاة والفتاة تسير هى وحمزة او بمعنى ادق شبح حمزة وتدخل غرفة ما)
مكى:ارجعى يا روفيدا ديه بتستدرجك حمزة مات
(ولكن روفيدا لم تسمع كلمة منه ودخلت الغرفة)
دارين:اااااالحقوها هتموت الحقوها اا
مكى:يلا يا مصطفى نلحق المجنونة ديه
مصطفى:ديه بنى ادمة غبية وممكن تموتنا كلنا
مكى:طب انا هروح اشوفها
دارين:انا هاجى معاك
مكى:يلا
(ويذهبوا الى الغرفة ويفتحوا الباب وتدخل دارين وقبل دخول مكى يُغلق باب الغرفة فجاة ويحاول مكى فتح باب الغرفة ويصرخ)
مكى:دااااااارين دارين افتحى افتحى يا دارين الباب مبيفتحش من برا يا داااااااارين
بيان:فين دارين
مكى:دخلت الاوضة جيت ادخل وراها الباب اتقفل ملحقتش ادخل دارين اكيد ماتت
دارين:انت يا ابنى مدخلتش ورايا ليه عمالة انادى عليك من جوا ايه مش سامعنى
مكى:دارين حبيبتى انتى عايشة
دارين:اومال عفريتى يعنى اللى واقف قدامك
مصطفى:فين روفيدا يا دارين
دارين:روفيدا اااا معرفش مفيش حد جوا
مصطفى:اومال روفيدا راحت فين
دارين:معرفش قولتلك معرفش
بيان:ازاى متعرفيش يعنى هو انتى مش دخلتى الاوضة وراها
دارين:اه بس بقولكوا مفيش حد جوا
مصطفى بشك:طب حاسبى
دارين:احاسب اروح فين
مصطفى:عايز ادخل الاوضة هدخل وانتى واقفة يعنى
دارين بشراسة:محدش هيدخل جوا انتوا فاهمين
بيان:ليه ان شاء الله
دارين:اخرسى يلا امشوا من قدام الاوضة يلا
مصطفى:انا هدخل الاوضة حاسبى
دارين هجمت عليه وخربشته فى ايده:قولتلك محدش هيدخل الاوضة ديه يبقى تسمع الكلام
مكى بيقوم دارين:طب وفيها ايه ندخل الاوضة
دارين تحدف مكى من اعلى السلم فيقع ميتا
بيان:انتى مجنونة
مصطفى:بسم الله الرحمن الرحيم
* أَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيـمِ
* وَالصَّافَّاتِ صَفّاً (1) فَالزَّاجِرَاتِ زَجْراً (2) فَالتَّالِيَاتِ ذِكْراً (3) إِنَّ إِلَهَكُمْ لَوَاحِدٌ (4) رَبُّ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَرَبُّ الْمَشَارِقِ (5) إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ (6) وَحِفْظاً مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ
(7) لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٍ (8) دُحُوراً وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ (9) إِلَّا مَنْ خَطِفَ
الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ (10)
*( وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَاباً مَّسْتُوراً (45) وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً
أَن يَفْقَهُوهُ وَفِـي آذَانِهِمْ وَقْراً, وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَـى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً )( الإسراء)
* ( إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلاً ) (65) الإسراء
* ( فَمَا اسْطَاعُـوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً ) (97) الكهف
* ( وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِم مِّن قَبْلُ, إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُّرِيـبٍ ) (54) سبأ
* ( وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ ) ( يس (9 )
** أعوذ بالله الكريم وبكلمات الله التامات التي لا يجاوزهن بر ولا فاجر من شر ما ينزل من السماء وشر ما
يعرج فيها وشر ما ذرأ في الأ رض وشر ما يخرج فيها ومن فتن الليل والنهار ومن طوارق الليل والنهار إلا
طارقا يطرق بخير يا رحمن.
** بسم الله أمسينا بالله الذي ليس منه شيء ممتنع , وبعزة الله التي لا ترام ولا تضام , وبسلطان الله المنيع
نحتجب ,وبأسمائه الحسنى كلها عائذ من الأبالسة , ومن شر شياطين الإنس والجن , ومن شر كل معلن أو
مسر ,ومن شر ما يخرج بالليل ويكمن بالنهار ,ويكمن بالليل ويخرج بالنهار ومن شر ما خلق وذرأ وبرأ ومن
شر إبليس وجنوده ,ومن شر كل دابة أنت اخذ بناصيتها إن ربي على صراط مستقيم , أعوذ بما استعاذ به
إبراهيم وموسي وعيسي ومن شر ما خلق وذرأ وبرأ ,ومن شر إبليس وجنوده ومن شر ما يبغي
يخرجون بإذن الله تعالى
. بيان:مصطفى انت بتعمل ايه وايه اللى حصل انا مش فاهمة
مصطفى:هفهمك اما نطلع من هنا
.....:ههههههه وانت فاكر انك هتطلع من هنا انت وهى بسهولة انتم دخلتم هنا بمزاجكم يبقى هتطلعوا بمزاجى انا
بيان:انتى مين
.....:وانتى مالك
مصطفى:انتى قتلتى اربعة من صحابنا بيتهيالى لازم نعرف انتى مين وبتعملى كدا ليه
.......:هو انت لو حد دخل اعتدى على بيتك وهينبش فيه وفى تاريخه هتسيبه
بيان:احنا معتدناش على بيوت حد
.....:اومال انتوا هنا بتعملوا ايه
مصطفى:احنا كنا جايين نعرف ايه اللى بيخوف الناس هنا
......:وعرفتوا وانا مينفعش اطلعكوا من هنا
بيان:طلعينا من هنا وصدقينى مش هنتكلم ومش هنيجى هنا
.....:وانا ايه اللى يضمنلى انكم لما تطلعوا من هنا متتكلموش
مصطفى:هو احنا نعرف حاجة علشان نقولها اصلا
.....:لا انتوا تعرفوا وتعرفوا حاجات كتير اوى كمان
بيان:حاجات ايه اللى نعرفها
....:تعرفونى وتعرفوا ان اى حد بيدخل هنا انا بقتلوا
مصطفى:انتى بتعملى كدا ليه
.....:انا من يوم ما اخويا السكاكينى باشا مات وانا واهلى اتشردنا وعلشان يخلصوا مننا راحوا قتلنى ورحلوا باقى اهلنا على بلدنا وانا مبرتحش غير هنا هنا بيتى وامانى ولو حد دخله بيكتب على نفسه الموت
مصطفى:طب ما انتى بايدك تخلى المكان دا احسن مكان
.....:ازاى
مصطفى:بانك تطلعينا من هنا واحنا نقول ان المكان جميل جدا واحنا هنمسك المكان ونطلع رحلات ليه وصدقينى هيكون احسن وانتى هترتاحى وانا هطلب من كل واحد يجى هنا انه يدعلكم
....:لا انا مبرتاحش غير هنا
بيان:ومين قال انك هتسيبى القصر
.......:لا اطلعوا من هنا وانا هديكم الامان
مصطفى:واحنا ايه يضمنلنا انك تسبينا نمشى
......:قولت امشوا
وخرج مصطفى وبيان من القصر وذهبا
الام:مصطفى قوم يا مصطفى
مصطفى:امممم
الام:يلا يا ابنى هتتاخر على اصحابك كلهم برة مستنينك
مصطفى:طيب طيب قايم اهو
تمت
0 Comments:
إرسال تعليق